Hvis du noen gang har vært på en konsert, festival eller landskamp med en større gruppe mennesker er sjansen stor for at du har kommet med på noens Snapchat Story. Snapchat tar verden med storm og går du glipp av første omgang kan du gå glipp av mange godbiter.
Når besøkende til spennende arrangementer og lignende Snap’er sine opplevelser med glimt av Holmenkollen, Tusenfryd eller Ullevål Stadion – holdes vi oppdatert på det nyeste og mest spontane via sosiale media hver dag.
I en verden med stadig teknologisk utvikling er man nødt til å være oppdatert. Vår tidsalder er mer sammenkoblet enn noensinne – utallige mennesker finner veien til sosiale medier hver dag. Med en stadig nedgang i print- og tv-annonser er det tydelig at markedsføring i sosiale medier har kommet for å bli. Facebook, Twitter, Google og Instagram har vi vært gode på lenge, nå er det på tide å lære nye triks med Snapchat.
#1 Snapchat er utrolig populært
Med snart 2,5 millioner brukere i Norge hvor så mange som over 73 % er innom daglig sier det seg selv at bredden i kundemassen vi kan nå med Snapchat er svært verdifull (enorm). Ifølge nyere statistikk har omtrent 60 % av det norske folk i dag Snapchat, og av disse er det svært mange som er opptatt av shopping. Hva får man når man kombinerer daglig Snapchat aktivitet med sans for shopping? Jo, nettopp: Salg 😊
#2 En rimeligere annonseringsmulighet
Selv om Snapchat tilbyr betalte annonseringsmuligheter hvis du er beredt til å bla opp, finnes det gode muligheter via «Stories» som er et svært undervurdert verktøy til en brøkdel av prisen. Dette er noe selv store selskaper kan dra nytte av i merkevarebyggingen via rene og uredigerte fortelleringer. Snapchat tilbyr sånn sett et motstykke til glossy print og polerte annonser som har gått gjennom utallige runder i Photoshop før de kan brukes.
#3 Skap en mer personlig relasjon til kunden
Muligheten til å «bli med bak kulissene» gir Snapchat et unikt fortrinn og innblikk – noe andre sosiale medier ikke kan tilby. Slik kan man skape en mer personlig relasjon til kunden. Hva med en «åpen dag» hvor man kan stille spørsmål og få svar direkte i en tilnærmet ansikt-til-ansikt situasjon? Ved å vise et vennlig ansikt gis merkevaren et mer personlig preg, samtidig som bruk av Stories er med på å skape tettere bånd og relasjoner.
#4 Vise frem og demonstrere nye produkter
Bedrifter med fysiske produkter har en spesielt god mulighet til å knytte kontakt med kunder via Snapchat. Stories lar oss raskt lage en presentasjon og introduksjon av produkter til følgere, som kan være med å fremme salg. Snapchat stories er moderne opplysningsfilmer – bare kortere og mer konsise – og kun et sveip unna vår nettside.
#5 Merkevarebygging (Brand Promotion) med Snapchat
Snapchat har noe de kaller geo-filter som man kan benytte seg av relativt rimelig. Dette er en ypperlig anledning for små og mellomstore bedrifter til å få vist fram firmanavn og logo rett på mobiltelefonen i lomma til alle forbipasserende i et spesifikt område. Ved hjelp av denne funksjonaliteten lages altså et filter som fanger opp alle i nærheten med en mobiltelefon og Snapchat installert – kostnaden blir tilsvarende området man ønsker å dekke.
#6 Kommunikasjonen fremstår som svært aktuell
Muligheten til å kommunisere nyheter til sine følgere umiddelbart gjør at stoffet som presenteres oppfattes svært aktuelt. Noen nyhetskanaler overlater innslag på livesendinger til bidrag fra folk på stedet som ofte kan vise bilder og video direkte. Bedrifter som skal lansere nye produkter kan demonstrere nyheter gjennom Stories for å gi en sniktitt og rekruttere flere følgere.
#7 Muligheter for nettverksbygging og partnersamarbeid
En trend i Snapchat markedsføring har vært å la andre «ta over» sin merkevare på Snapchat for en dag, med mål om å skaffe flere følgere. Dette kan være det perfekte verktøy for å bringe startups nærmere mens man promoterer merkevaren på tvers av plattformer. For mange startups er det helt kritisk med støtte fra andre, så hvis man har venner med mange følgere, spør om de er villige til å dele innlegg på dine vegne for en dag.
#8 Snapchat er moro!
Hvis man ser bort fra all statistikk og data og selvfølgelig hvor nyttig Snapcat er til markedsføring, så er det rett og slett en morsom måte å engasjere ansatte og publikum. Det fremmer positive sider ved selskapet, ansatte og selskapets produkter.
Dessuten, helt ærlig – hvem blir ikke sjarmert av en reklamefigur med store kaninører og/eller en animert sjarmør.