Tittelen på en HTML-side er den teksten du ser på fanen i nettleseren. Den brukes også hvis siden legges til som et bokmerke, og den brukes av søkemotorer (lenken som vises i søkeresultatet på f.eks. Google).
En god tittel er med andre ord viktig av mange ulike grunner, og det gjelder også når vi snakker om universell utforming.
I henhold til WCAG 2.0-standarden skal alle nettsider ha en tittel som beskriver sidens innhold.
Sidetittelen er det første som leses opp av skjermlesere og gir derfor brukeren viktig informasjon om hva siden handler om.
Tittelen på siden legges i taggen <title> som du finner i <head> i HTML-dokumentet. I tillegg til å beskrive innholdet på den aktuelle siden er det også anbefalt å legge til navnet på eieren av nettsiden (firmanavn), hvis du har plass til det. Firmanavnet bør da komme til slutt i tittelen, slik at beskrivelsen av innholdet på siden er det som leses opp først. Dette er også fornuftig med tanke på søkemotoroptimalisering.
<head><title>Eksempel på tittel</title></head>
Begrensning i lengde på tittel
Siden søkemotorer også bruker tittelen i resultatet de presenterer, så bør du begrense lengden på tittelen til ca 60 tegn, da det er dette det er plass til på Google. Nøyaktig antall tegn vil variere, da bokstaver bygger ulikt. Pr i dag viser Google titler innenfor 600 piksler. Sjekk gjerne i søkeresultatet om dine titler vises fullt ut, eller om de «klippes» og du får … på slutten av tittelen.