All-new Adobe Captivate – interaktive elementer

All-new Adobe Captivate kommer med en rekke innebygde interaktive elementer, som gjør det raskere å produsere e-læring, presentasjoner m.m. Noen av disse elementene kommer i form av Widgets, som i prinsippet er ferdige elementer du kan endre innholdet i. Har du brukt Adobe Captivate tidligere bør du være oppmerksom på at det er noen grunnleggende […]

Generativ fyll – kunstig intelligens i Adobe Photoshop

Kunstig intelligens har inntatt Adobe Photoshop, og ikke bare er mulighetene mange, men det er også mange ting som nå er veldig enkelt å gjøre. Generativ fyll er en av disse funksjonene, en enkel måte å utvide bilder på. Ta en titt på videoen nedenfor. Generativ fyll Generativ fyll gjør det enkelt å utvide et […]

Hva heter outlines i norsk Adobe InDesign?

Spørsmål Jeg bruker norsk versjon av Adobe InDesign (brukte engelsk tidligere) og finner ikke valget tilsvarende «create outlines» som er i den engelske versjonen. Svar Tilsvarende valg som «create outlines» i den engelske utgaven av InDesign, heter «Gjør om til vektorer» i den norske versjonen. Husk at du må aktivere tekstverktøyet for at det skal […]

Lenketekst og formatering av lenker – universell utforming

Lenker er en viktig del av nettsider, men det er ofte en oversett faktor når det kommer til universell utforming. Klart definerte lenketekster og riktig formatering av lenker kan imidlertid bidra til å forbedre universell utforming og tilgjengelighet på nettsider. Skriver du fortsatt «Les mer» eller «Klikk her»? Hva er en korrekte lenketekster? En korrekt […]

Flerspråklig nettside formatert på ulike måter avhengig av språk

Spørsmål: Vi har i dag en nettside som kun er på norsk, men skal nå utvide med flere andre språk og gjøre den flerspråklig. Det er ønskelig å formatere/style deler av innholdet ulikt avhengig av hvilket språk brukeren har valgt. Hvordan gjør vi dette enklest mulig med CSS? Svar: For å formatere/style innholdet på nettsiden […]

Beste praksis for å unngå spamfiltre og sikre at dine nyhetsbrev når innboksen til abonnentene dine

E-postmarkedsføring kan være en effektiv måte å nå ut til potensielle kunder og bygge lojalitet blant eksisterende kunder. Men, hvordan sikre levering av nyhetsbrev til dine mottakere? Sammenlignet med andre kanaler kan e-postmarkedsføring være svært lønnsomt. Men, med økt spam-filtrering og innboks-overbelastning kan det være utfordrende å få nyhetsbrevene dine til å nå frem til […]

5 grunner til at alle som jobber med digitale flater burde lære HTML og CSS

HTML og CSS er to av de grunnleggende språkene som brukes i webdesign. Mange som jobber med digitale flater og nettsider i dag bruker plattformer og verktøy som for eksempel WordPress, Craft, Drupal, Wix eller Squarespace, for å nevne noen. Disse plattformene gjør det enkelt å lage nettsider uten å vite noe om kode. Men, […]

Forbedre din innholdsmarkedsføring med ChatGPT: En omfattende guide for SEO-vennlige tekster

Mine tanker… Hva er ChatGPT? Å skrive engasjerende og SEO-vennlige tekster for nettsider, sosiale medier og andre kanaler kan være en utfordring for mange markedsførere. Men ved å bruke ChatGPT for markedsføring kan du enkelt forbedre innholdskvaliteten og effektiviteten til markedsføringsstrategien din. ChatGPT, eller «Chat-Generative Pre-trained Transformer», er en kraftig AI-modell utviklet av OpenAI som […]