Effektiv produksjon av nyhetsbrev med maler

Spørsmål:

Vi vurderer å bytte ut vårt system for nyhetsbrev med MailChimp. I systemet vi bruker i dag har vi en form for malfunksjonalitet, men opplever at dette ikke fungerer godt nok. Malene er vanskelig å vedlikeholde, vanskelig å bytte ut og vi føler ikke vi har den kontrollen vi ønsker. Det er heller ikke spesielt fleksibelt.

Er det mulig å bruke maler i MailChimp for å gjøre produksjon av nyhetsbrev mindre tidkrevende og enklere? Og er det mulig å lage egne maler for å tilpasse designet til vår profil?

Svar:

Ja, du kan (og bør) bruke maler i MailChimp.

Når du lager et nytt nyhetsbrev (Campaign) i MailChimp vil du måtte velge ønsket design. Du kan da velge mellom mange predefinerte layouter (se nedenfor), du kan velge det som heter Themes (se nedenfor), du kan velge blant dine egne lagrede tilpassede maler, du kan velge å bruke tidligere nyhetsbrev som mal og du kan kode dine egne maler.

Maler i MailChimp. Skjermbilde.
MailChimp byr på mange muligheter for effektiv produksjon med maler.
Maler - Themes i MailChimp. Skjermbilde.
Under Themes finner du mange forslag til design.

Lage egne maler

Hvis du skal kode dine egne maler må du være nøye på å teste at disse fungerer som de skal på tvers av e-postklienter. MailChimp kan hjelpe deg en god del med dette, med valget Inbox Preview, men du bør også teste selv i ulike klienter. Husk at når du bruker HTML og CSS i e-post så har du ikke alle de samme mulighetene som du har på en nettside (og det som fungerer i din e-postklient, fungerer ikke nødvendigvis like godt i min…).

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *