Omtrent 60% av alle bedrifter med et lokalt kundegrunnlag, har ingen strategi for lokal SEO. I praksis betyr det at de sier«nei takk» til det som er en særs effektiv kundemagnet. Magneten vi snakker om heter først og fremst Google, men inkluderer også i stadig større grad Bing, sosiale medier som Facebook og Instagram, samt KI-motorer som ChatGPT.
SEO handler om å by seg frem når kundene leter
SEO er den engelske forkortelsen for Search Engine Optimization (søkemotoroptimalisering på norsk). En viktig gren i faget har å gjøre med hvordan bedrifter rangerer i søk med lokal intensjon. Det vil si når noen søker på for eksempel «Pizzarestaurant i nærheten», «Rorbu til leie i Henningsvær» eller Tannlege åpen nå».
Slike søk forteller Google og de andre motorene at den som søker er på jakt etter en tjeneste eller vare her og nå. Dette er også typiske søk som foretas av turister og andre tilreisende til det stedet bedriften din ligger.
Ergo: Hvis din bedrift dukker opp i søkeresultatet – og helst så langt opp som mulig – har du gode sjanser for å få omsetningen.
Lokal SEO er lavthengende frukt
Selv om SEO-faget kan høres litt fremmed og komplisert ut, er mange av grepene som må til for å rangere høyt i lokale søkeresultater, enkle. Det er også slik at en god del av arbeidet er én-gangs, mens resultatene kommer så lenge bedriften er å finne på nett.
Lokal SEO er således lavthengende frukt for bedrifter som vil markedsføre seg i sin region, og derav få flere nye kunder. Påstanden står vi inne for, med mengder av statistikk å vise til som prov.
Hvordan vet vi at lokal SEO er viktig?
Bevisene ligger som antydet i statistikken. Her ser du noen viktige punkter:
- Klassisk SEO og lokal SEO (organisk trafikk via søkemotorer*) skaper mer enn 1000% (tusen prosent) mer trafikk enn organisk* trafikk via sosiale medier
- 46% av alle søk i Google har en lokal intensjon, og denne typen søk er voksende
- 78% av oss søker etter en lokal bedrift minst én gang i uken
- 76% av de som søker lokalt på smarttelefon, besøker bedriften de finner frem til innen 24 timer
- 64% av forbrukere sier de sjekker bedriftens omtaler på nett, før de bestemmer seg
Vi kunne holdt på i omtrent det uendelige med denne typen undersøkelser. Bildet blir det samme uansett. Bedrifter som forstår hvordan Google, Bing og ChatGPT viser frem lokale søkeresultater, er vinnerne i konkurransen om nye kunder.
* Organisk trafikk er besøk på nettsiden eller Google Min Bedrift-profilen som er ubetalt/gratis, i motsetning til betalt plassering i søkeresultatet som vi kaller PPC (Pay Per Click).
Mobilvennlig nettside, innhold og profil er avgjørende
Lokale søk er i økende grad det som dominerer bruken av søkemotorer og KI-motorer. Den største drivkraften bak trenden er at omtrent alle går rundt med en smarttelefon i lomma.
I dag er det så enkelt at du kan si til Siri eller Alexa «hva er beste kafé i nærheten» mens du rusler eller kjører bil. Da får du både forslag til hvor du kan innta din neste kopp kaffe, og hjelp til å navigere deg frem til kaféen.
Siri og Alexa baserer disse svarene på nettopp de bedriftene som har tatt seg tid til å gjøre en innsats med lokal SEO.
Dette forteller oss noe om viktigheten av å ikke bare jobbe med lokal SEO, men også å sørge for at bedriftens nettside er mobilvennlig.
Kilder:
- https://videos.brightedge.com
- https://www.reviewtrackers.com
- https://www.statista.com
- https://www.thinkwithgoogle.com
FAQ
Hva er lokal SEO?
Lokal SEO er et felt innen søkemotoroptimalisering som handler om grepene du kan ta for å rangere høyt i søk med lokal intensjon. Det vil si søk gjort av noen som leter etter en vare eller tjeneste der og da. Et godt eksempel er søket «barberer i Bergen» hvis du vil barbere deg i Bergen. Barbersalonger som kan lokal SEO, er de som sannsynligvis får kunden.
Hvordan viser Google frem lokale søkeresultater?
Google viser frem det som kalles Local Pack øverst i resultatene, som regel merket med overskriften “Bedrifter”. Her rangeres bedriftene som har en Google Min Bedrift-profil (gratis å skaffe seg). Den samme profilen og rangeringen vises også i Google Maps for samme søk. I tillegg vil godt arbeid med lokal SEO gjøre at nettsiden din også rangerer høyt i de klassiske/tradisjonelle søkeresultatene (de blå lenkene). Bing virker på samme måte som Google.
Hvilke faktorer vurderer Google når motoren rangerer lokale søkeresultater?
Google gir prioritet i forhold til profilens relevans til søket som ble foretatt. Dernest prioriteres det i forhold til distanse fra søkeren til relevante bedrifter. I tillegg er bedriftens såkalte prominens (autoritet, kjennskap, synlighet) avgjørende.
Vil ChatGPT og andre KI-motorer utkonkurrere Google?
Kanskje, men foreløpig er det definitivt Google som er både kongen og dronninga på haugen. Google står for over 90% av alle søk foretatt på mobil, og over 80% foretatt på stasjonære datamaskiner eller laptop. Uansett vil KI-motorene være avhengige av å gi gode svar, slik Google gjør det. Hvis ikke vil de neppe vinne konkurransen om søkernes gunst.
Reltarerte kurs
- Kurs i lokal SEO
- Kurs i SEO for innholdsprsodusenter og nettredaktører
- Innføring i søkemotoroptimalisering
- Kurs i SEO, Google Ads, Google Analytics og Google Tag Manager
- Se flere kurs innen SEO og synlighet