Spørsmål:
Vi bruker MailChimp til utsendelse av nyhetsbrev og nå har det dukket opp en problemstilling som jeg lurer på om er mulig å løse i MailChimp. Vi har i dag et påmeldingsskjema til vårt nyhetsbrev integrert på nettsiden.
I forbindelse med en kampanje ønsker vi nå at de nye abonnentene som melder seg på nyhetsbrevet, via en spesifikk side på vår nettside, skal merkes med kampanjenavnet automatisk. På denne måten ønsker vi å skille disse abonnentene fra andre abonnenter i MailChimp og kunne gjøre målrettede utsendelser.
Det er viktig at det kun er abonnenter som melder seg på via den ene siden som merkes, ikke de som melder seg på via andre sider/andre skjemaer. Er dette mulig?
Svar:
Det korte svaret er ja, dette kan du få til i MailChimp, uten bruk av andre løsninger.
Det litt lengre svaret er som følger:
- Inkluder et skjema for påmelding på den aktuelle siden på nettsiden. Skjemaet bør være noe ulikt det skjemaet du normalt bruker på nettsiden. Bruker du i dag et Embedded form kan det være en ide å bruke et Subscriber pop-up i dette tilfellet.
Grunnen er at vi har behov for å enkelt kunne skille mellom de to skjemaene i prosessen videre. - For å integrere et Pop-up skjema på nettsiden går du til Audience – Signup forms – Subscriber pop-up.
- Tilpass skjemaet slik du ønsker og integrer det på nettsiden.
- Klikk så på valget Automations i venstre meny i MailChimp. Her har du mulighet til å lage «kundereiser», automatiserte prosesser med en serie av hendelser.
5. Velg Create from scratch for å opprette en ny automatisert «kundereise».
6. Navngi og velg hvilken e-postliste du ønsker å rette deg mot (hvor skal adressene lagres). Klikk Start Building.
7. I neste punkt velger du hva som skal starte prosessen. Klikk på Choose A Starting Point.
8. Velg så Signs Up fra listen og klikk Save Starting Point. Vi ønsker at denne kundereisen skal starte når noen melder seg på nyhetsbrevet.
9. Du har nå opprettet hva som skal starte kundereisen, at en ny abonnent melder seg på nyhetsbrevet ditt.
10. Utfordringen nå er at dette vil også stemme dersom en ny abonnent melder seg på nyhetsbrevet via et hvilket som helst annet skjema på nettsiden. Du ønsker at dette ene skjemaet (pop-up) skal være unikt og at disse abonnentene skal håndteres på en helt spesiell måte.
11. Klikk deg inn på startpunktet, avbildet over (They sign up to your audience).
12. I neste bilde klikker du på Get more specific about who can enter this map.
13. Velg så Contacts from a custom segment. Dette gir deg mulighet til å tilpasse hvilke kriterier som skal gjelde for at en ny abonnent blir en del av denne kundereisen. Siden vi har valgt å bruke et pop-up skjema til denne kundereisen, og vi vanligvis bruker et skjema som er integrert på siden, så kan vi nå enkelt gjøre en test. Hvis kilden til påmeldingen er et pop-up skjema, da skal denne kundereisen brukes. Er det et skjema som er integrert på nettsiden vil ikke denne kundereisen aktiveres.
14. Velg Signup source was Popup Form. Nye abonnenter som melder seg på via det «vanlige» påmeldingsskjemaet vil da ikke bli berørt av dette, kun de som melder seg på via Pop-up skjemaet.
Klikk Save og deretter Save Starting Point.
15. Vi er nå klare til å legge til det vi ønsker skal skje, dersom denne kundereisen aktiveres (altså hvis en ny abonnent har meldt seg på via Pop-up skjemaet). Du kan legge til flere ting, som for eksempel at abonnentene skal tagges eller legges til i grupper. Siden vi kun ønsker å merke abonnentene for vår egen del (vi ønsker å skille de ut i listen vår), velger vi her å bruke en tag.
16. Klikk på Tag/Untag i venstre meny.
17. Det har nå blitt lagt til et steg til i kundereisen. Klikk på Add or remove a tag.
18. Velg eksisterende tagg eller legg til en ny. Velg Action Add. I eksempelet nedenfor har vi opprettet en ny tagg kalt Kampanje.
Kundereisen er nå komplett og består av 2 steg.
- Først sjekker vi om kilden for påmeldingen er et pop-up skjema.
- Hvis det er tilfellet blir brukeren påmeldt nyhetsbrevet og i tillegg tagget med taggen Kampanje.
I MailChimp vil du da enkelt kunne finne igjen alle som er tagget med taggen Kampanje, og du vil også enkelt kunne sende nyhetsbrev kun til disse abonnentene ved å velge å sende kun til den spesifikke taggen Kampanje.
Merk: når du bruker kundereiser i MailChimp så kan det ta litt tid før alle stegene er gjennomført. Det vil si at fra en ny abonnent melder seg på nyhetsbrevet til alle stegene i kundereisen er fullført, og for eksempel en tagg eller en gruppe er lagret på abonnenten, kan ta kanskje 15 minutter.