En Facebook Pixel lar oss spore handlinger på et nettsted. Ved hjelp av en «kodesnutt» man legger på nettsiden rapporteres det til Facebooks analyseverktøy om blant besøkende til nettstedet og hvilke handlinger de utfører – samt om de har sett våre annonser på Facebook .
Hvorfor bruke Facebook Pixel?
Hvis noen legger et produkt i en handlekurv eller kjøper en vare så blir det registrert. Dette kalles konverteringssporing og blir synlig blant annet i Facebook Ads Manager og Facebook Analytics dashboard. Her kan vi måle hvor effektivt konverteringstrakten fungerer med tanke på å beregne ROI.
Slik vil man kunne identifisere interessenter og følge de opp i form av relevant annonsering senere ved hjelp av Facebooks annonseverktøy.
Hvordan bruker man en Facebook Pixel?
Med mindre man har erfaring med JavaScript eller har lagt inn denne type kodesnutt for Analytics tidligere så kan det være lurt å alliere seg med en webmaster eller IT-ansvarlig for dette i bedriften.
Opprettelse av Facebook Pixel kan gjøres på hovedsakelig 3 måter:
- Gjør det selv (manuelt)
- E-post til utvikler (anbefalt! Hvis mulig)
- Velg en integrert løsning (f.eks. Google Tag Manager)
Hvis man ønsker å registrere gjennomførte handlinger – f.eks. skjema registrering – kan man legge kodesnutten på en «Suksess» eller «Thank You» side som lastes først når registreringen er fullført.
Det er fint mulig å bruke den samme pixelen på flere nettsider som blogg og nettbutikk i tillegg til bedriftens nettside. Slik kan Facebook gjenkjenne hvem som besøker de ulike nettsidene og det blir mulig å rette annonsene direkte mot disse målgruppene senere.
Hvis du ikke har satt opp Facebook Pixel tidligere så finner du en komplett guide hos Facebook Help Center eller for mer tekniske løsninger kan man lese om conversion tracking på Facebooks developer forum.