Adobe Captivate er i utgangspunktet et program for å produsere e-læring i form av skjermopptak og quiz. Men, i nyere versjoner har mulighetene blitt flere. Her skal vi forsøke å oppklare litt og gi deg en oversikt over hva du kan bruke Adobe Captivate til.
Filformat
Filene du produserer i Adobe Captivate publiseres i enten HTML5-format (animasjon) eller MP4-format (video). Begge filformatene er myntet på nettpublisering og hva du velger kommer an på hva du lager (og om det skal være interaktivt eller ikke). Alle prosjekter kan publiseres i begge formater, om ønskelig.
Hva kan du bruke Adobe Captivate til?
- E-læring
- Skjermopptak (for å demonstrere hvordan programvare fungerer). Et skjermopptak kan være en ren demo (bruker ser på) eller interaktivt (bruker klikker selv).
- Quiz – spørsmål til bruker og innsamling av svar. Bruk dette for å lage brukertester eller eksamen.
- Animasjon, video og presentasjoner til sosiale medier, nettsider og blogger
- Kombiner video, animasjon, skjermopptak, effekter, bilder, tekst m.m. og produser innhold til sosiale medier, nettsider, blogger osv.
- Video
- Skjermopptak som publiseres i videoformat.
- Interaktiv video hvor bruker kan klikke.
- Obs! Captivate er ikke et videoredigeringsprogram i tradisjonell forstand, men du kan lage video av skjermopptak, bilder, tekst, animasjoner m.m. Samt at du kan inkludere tradisjonell video.
- Responsive prosjekter
- Innhold som tilpasser seg skjermstørrelsen (desktop, nettbrett, mobil).
- Presentasjoner (ala PowerPoint)
- Den store fordelen med å bruke Captivate istedenfor PowerPoint er filstørrelsen og filformatet som egner seg for publisering på nett (noe PowerPoint ikke gjør).
- Innhold til infoskjermer
- Har dere infoskjermer i lokalene som skal informere kunder og ansatte? Lag selvgående presentasjoner i Captivate og publiser via nett direkte til skjermen.
- Virtual Reality Project
- 360 graders bilde hvor bruker kan panorere rundt, klikke på elementer og få opp informasjon.
- Support
- Gjør et skjermopptak og send til bruker. Dette vil være mye raskere enn å forklare for brukeren hva de skal gjøre, samt at bruker kan se videoen så mange ganger de vil, pause når de ønsker osv. Jobber du med support kan du opparbeide deg et bibliotek med videoer som besvarer ofte stilte spørsmål og dermed spare mye tid.